3 fietsenmaker, 3 verschillende verhalen!

3 mei 2018 - Bern, Zwitserland

Alpenkauwen komen voor vanaf 1200 meter hoogte. We zagen ze deze morgen. 5 graden, een beetje smos, ideaal weer voor een afdaling. 2 mogelijkheden, de grote baan, met nogal wat verkeer of de aangeduide fietsroute naar Bern. De fietsroute beslissen we, in de regen. Achteraf gelezen, dat dit niet te doen is met bagage. Maar dat wisten wij toen ook. Op de steile heuvels schakelt de fiets van Renild niet goed. En   alhoewel het een afdaling is, komen die toch geregeld voor. Een rood kruis in ons routeboekje betekent dat er een fietsenmaker is. We wijken van onze route af en wij daarheen. Nog maar 800 meter van onze route, veel te vroeg volgens onze kaart, een Veloatelier. Een keuring door de echtgenote, en dan door de velomaker, geeft het resultaat, ketting, kanwielen vooraan en achteraan en derailleur vervangen. Kostprijs 400 à 500 Zwitserse franken. En een week wachten op de stukken. Dan maar naar de tweede velomaker. 2 keer de weg vragen, in ons boekje staan de adressen van de velomakers niet in, en gevonden. Zou dat een keten zijn, dat atelier lijkt juist op dat van de vorige. Neen, het is dezelfde. Wij waren toen zo slim van ons probleem niet terug uit te leggen. 30 km verder komen we terug een velomaker tegen. Zijn vrouw werkt niet in de zaak, dus geen keuring door haar. Dat kabeltje van de versnelling is niet genoeg gespannen. Hij fikst dit. Kostprijs 20 Zwitserse franken en sindsdien geen problemen meer gehad. Winst 380 á 480 Zwitserse franken. In Bern gaan we niet slapen, maar wel ene drinken. Door de stad gefietst, drukke stad, en geen goede locatie gevonden voor er ene te drinken.

Dan naar onze slaapplaats. Vlak achter Bern is een B&B. Niet gevonden. Verder gefietst, komen Gasthaus tegen. Hebben geen kamers. Volgende B&B is men aan het verbouwen, maar de eigenares belt een collega op en 3 km verder klimmen is er nog ene. Na 90 km, tevreden dat we een bed hebben. Nu nog eten. Geen restaurant in het dorp, een klim verder wel. De eigenares wilt ons daar wel naartoe doen. Komen daaraan, zien dat ze vermeld staan in de Michelingids (geen ster). Na het eten brengt de eigenaar van het restaurant ons terug naar huis. Winst is kleiner geworden, maar wel lekker gegeten. Oh, de wijn, Posch, Zweigelt Blau. Druif Pinot Noir Auslese. Heeft ook wat weg van Bourgogne.

Voor foto's hadden we geen tijd, misschien morgen.

Tot morgen.

Ps. De locatie is Murzelen, maar dat kent hij niet.

1. Ron en Liliane:
    3 mei 2018
    Helaba daar . Het zit soms al eens mee he. Zolang je maar een goed bed hebt en op tijd en stond lekker eten dan kom je al ver . Knappe prestatie !!!en jullie kunnen nog vogels spotten . Jullie zijn fietsende vogelaars 👍😘
  2. Ivo en Lucienne:
    4 mei 2018
    Ik had enkele mails van jullie gewist... en vond niets meer terug ! Uiteindelijk toch teruggevonden! Ik wordt ooit een echte "Iter" Dus blij dat ik jullie weer "aan de lijn" heb!
    Ik las dat jullie op je vakantie al veel geld hebt verdiend ... Dat hebben wij nog nooit meegemaakt ...
  3. Eddy en Ingrid:
    8 mei 2018
    Hallo,
    Wel al het één en ander meegemaakt !!! Toch knappe prestaties ! De innerlijke mens mag ook al eens gesoigneerd worden hé. Nog veel fietsplezier en hopelijk valt het weer de komende dagen mee. Top !