Nog net in Zwitserland !

4 mei 2018 - Vendlincourt, Zwitserland

Vanmorgen (12°C) rustig vertrokken voor een route van 25km. Eerst via de rivier de Aare en dus een gemakkelijke afdaling naar het stadje Aarberg. Dit stadje heeft een fraaie kern. Via het ovale plein met mooie huizen voerde ons pad naar zo'n typische overdekte houten brug. Verder naar Biel waar we de trein namen naar Sonceboz. Dit om te vermijden dat we vier kilometer over de berm van een snelweg moeten fietsen. Daar vonden we een restaurant met een dagmenu. We namen alleen de soep en het dessert want voor deze namiddag stonden er nog venijnige klimmetjes op het programma. En dat lukt niet met een volle maag. Van Glovelier tot Courgenay voor de tweede keer vandaag de trein genomen. En het moet gezegd dat ging vandaag super gemakkelijk: géén trappen tot op het perron en we konden bij wijze van spreken rechtstreeks op de trein rijden. Geen gesleur dus!

Verderop nog een serieuze klim maar de afdaling is altijd genieten van het mooie uitzicht.

We hebben nu 2 dagen in het Zwitserse boerenlandschap gereden. Grote, machtige, houten boerderijen met onderaan aan de gevel paardentuigen en werkgerief. Versieringen in het hout en ook ingegraveerde spreuken. Ook hebben ze allemaal veel stookhout gestockeerd tegen de huizen. Hier hebben ze blijkbaar nog niet gehoord dat dit slecht is voor het milieu. Maar wat wil je, ze hebben hier hopen hout! Natuurlijk veel timmerbedrijven en zagerijen hier. De koeien, geiten en schapen (allen met bellen aan)  mogen ook nog rustig in de weiden grazen. En de boeren sproeien er hier op los met hun beerkarren!

Aan Lugano spraken de Zwitsers Italiaans, in het boerenlandschap Zwitsers of een soort dialect waar we niks van begrepen. En nu in de Jura wordt er Frans gesproken. We slapen deze nacht ook aan de grens met Frankrijk.

Morgen la Douce France!

1. Ria horsten:
    4 mei 2018
    Heerlijk geurtje dan tijdens het fietsen!😮😤
  2. Mian Oomen:
    4 mei 2018
    Prachtige foto's uit Zwitserland. Toch goed dat jullie af en toe de trein kunnen nemen. Volhouden maar, de steile hellingen zijn bijna achter de rug hopelijk!☺️🤗
  3. Louis:
    5 mei 2018
    Noem je dat een fiets tocht. Eerst de bus en dan de trein
  4. Ivo en Lucienne:
    5 mei 2018
    Knap van jullie allebei!
    Mooie foto's ook !
    Tot morgen in "ons" favoriete land !