Wind in de rug

29 april 2018 - Vaprio d'Adda, Italië

In Brescia sliepen wij in een appartement. Dus geen ontbijt. Geen probleem, in de stad zijn er plaatsen genoeg. Om 10 voor den achten vertrekken wij. Na 150 meter is er iemand tafels buiten aan het zetten. We vragen of de zaak open is en hij vertelt ons dat ze om 8 uur opengaat. Nog eventjes wachten en we kunnen ontbijten. Broodjes heeft hij niet, alleen zoetigheid. Dus ons ontbijt was een vers geperst appelsiensap, een croissant met pudding, dacht dat er nog een potje yoghurt in zijn koelkast stond, bleek het fruitlimonade te zijn en als laatste ne warme chocomelk. Onze suikers hadden we binnen. Na 20 km kregen we onze klim (zijn verniet) van 265 meter. Deze is vlot verteerd door ons beiden. Daarna door natuurgebied gefietst, nog 2 krooneenden gespot. En dan recht naar een terrasje aan het Lagio d'Iseo gereden. In Vaprio d'Adda kijken wij nu recht op een oud huis. Leonardo Da Vinci heeft daar 7 jaar gewoond.

Vanmorgen zaten we nog in Lombardije, maar al snel in Franciacorta. Het eerste deel  van deze fietsroute is 15 jaar oud en meteen de oudste. Zolang zijn de Italianen er nog niet mee bezig en dat kan je er aan merken. In deze streek reden we weer veel door de wijngaarden. Volgens kenners is de kwaliteit van mousserende wijn van Franciacorta nog beter dan een Champagne. Dit zegt de schrijver van dit boekje. Johan wat denk jij?

Net voor het meer van Iseo fietsten we door een plassengebied de Torbiere del Sebino. Die plassen zijn daar gekomen omdat ze er vroeger turf uit haalden. Het is nu een mooi natuurgebied en een mooie fiets- en wandelplek.

Vandaag minder hoogtemeters,450 en 2920 caloriën. 85 km

Wijnmeester, we trekken morgen richting Lugano. Welke oefening zullen we daar doen?

Uw ijverige studenten.

1. Guy:
    29 april 2018
    Ben benieuwd naar de wijnen!
  2. Louis:
    29 april 2018
    Ik vond die schuimwijnen van franciacorta ook fantastisch. Straks bekijk ik het volgende deel van de route
  3. Ties:
    30 april 2018
    Volgens mij verkeerde kenners. Het ter plaatse proeven zal er veel mee te maken hebben maar volgens mij gaat er niks boven ne goeie champagne maar dat is mijn persoonlijke mening. Smaken verschillen nu eenmaal. Groetjes van Johan en Ties
  4. Borremans Van de Velden:
    Ge moet het maar kunnen
  5. Louis:
    30 april 2018
    Als jullie Frankrijk binnenkomen zitten jullie volgens mij nog in de Jurastreek.
    Hier hebben ze enkel specialere wijnen met een notentoets en meestal wat zoeter. Maar je moet echt eens een echte "Vin Jaune" zoals deze genoemd wordt, proberen. Misschien is hij wel lekker bij het eten van daar.
    daarna moet ik er de kaart op naslaan. ik heb de indruk dat jullie de Elzas rechts laten liggen en langs de Rhône naar huis komen.
    Geniet er intussen van. Hier valt het weer wat tegen door een vrij frisse wind.
    veel plezier
  6. Rob:
    30 april 2018
    Als jullie daar geen “vin jaune” vinden kunnen jullie er bij ons komen drinken. Wij hebben er nog eentje in de kelder liggen...
  7. Louis:
    30 april 2018
    Hier het ontbrekende stuk. Ik ga het proberen te herhalen wat ik hier over wist of weet.
    Als jullie naar het noorden fietsen naar de grens rijden jullie door Lombardije. Dit is ook een wijnstreek. zij gebruiken hier de wijndruiven uit de omliggende wijnstreken. Dus ook en vooral de Nebbiolo. Hier maken ze de overbekende Barolo mee. Hier kan dat dus niet maar wel een lichtere versie met dezelfde smaak. Deze is ook heel lekker.

Zwitserland zelf is zeer moeilijk. De zwitsers drinken vooral buitenlandse wijnen. Waarom zou dat zijn. Er Zijn weinig goede wijnen en de goede zijn bijgevolg zeer duur. Ik durf hier zelf geen voorstellen doen, maar als je toch moet kiezen, ga dan voor een witte wijn van de Chasselas druif. Deze is best te pruimen en droog, dus zeker niet zoet. Met deze laatste raad zal je het dan wel een drietal dagen moeten doen. Morgen kan je natuurlijk nog een Lombardische wijn proberen en aan de andere kant van Zwitserland zou je misschien al een Elzas kunnen doen. Want deze streek ga je eigenlijk rechts laten liggen..
    Met dit ontbrekende stuk heb je dus niet veel gemist
    Veel succes met de Simplon.
    Morgen zit ik ganse dag in ziekenhuis. Ik laat je later wel nieuws.
  8. Ivo en Lucienne:
    1 mei 2018
    Alleen maar wijn en nog eens wijn en nog eens...
    Moeten jullie tussendoor toch fietsen ook...