Aangekomen in Le Département du Calvados

17 mei 2019 - Honfleur, Frankrijk

Deze morgen ging het wat moeilijk, direct een klim. En onze twee vorige dagen waren nog niet goed verteerd. We hadden gelukkig maar een dag voorzien van ongeveer 60km tot in Honfleur.

Étretat was ons goed bevallen. Etentje aan de zee: mosselen. Hier begint het mosselseizoen blijkbaar veel vroeger dan bij ons. Ze waren klein maar superlekker.

Vandaag was het bewolkt bij ons vertrek en er dreigde een regenbui. We fietsten de alternatieve route via Le Havre. Eerst langs mini landelijke dorpjes. Gele kwikkies, kneus, mussen, leeuweriken gespot. En dan bovenaan in Cap Hève in Sainte-Adresse mooie foto's genomen. In de afdaling naar de haven stond een tableau van Claude Monet die een tafereel had geschilderd  van op "het Terrasse van Saint-Adresse" dat nu in het museum van New York hangt.

Op de middag hebben we een tartine met auberginecrème, mozzarella en tomaat gegeten in "Au bout du monde" tegen de rotswanden aan en heel beschut tegen de wind. Toffe locatie.

Uitgerust vertrokken voor de laatste etappe tot Honfleur. Langs de haven van Le Havre lag een heel goed fietspad.

Verderop fietsten we langs de vrachtwagens op weg naar de Pont de Normandie.

Hoe dichterbij hoe milder ze ons leek. De gemotoriseerde voertuigen moesten betalen. Fietsers en voetgangers niet. Onze strook was wel héél smal en een helling van 6%, maar het is ons gelukt. Toch geen aanrader want de auto's en vrachtwagens reden ons met 90km per uur voorbij.

64km en om halfvier aangekomen. Nog wat tijd om te rusten , te flaneren en de kerk aan het bassin te bezichtigen, die waarvan het dak een omgekeerd schip is.

's Avonds gaan eten bij 'Absynthe' waar we kozen voor de menu Erik Satie,. Goed bekend bij de Versmissens. De anderen moeten hem maar eens googelen.

Paul slaapt al en dat ga ik nu ook doen,

Toch nog geen regen gehad vandaag

1. Yolanda en Maurits:
    17 mei 2019
    Toch wel een calvados drinken hé. Nog veel trapplezier. Alweer een dag dichter bij de bestemming.
  2. Brughmans:
    17 mei 2019
    Blijkbaar wel een fijne dag gehad vandaag : geen regen, geen pech, lekker gegeten!!! Wel een droge dag , want drinken is er niet bij precies🤓🤓. Geur van calvados is misschien al genoeg!!! Al heel mooie foto’s gezien👍🏼👍🏼. Slaapwel😴😴😴😴
  3. Jef Versmissen:
    18 mei 2019
    Bij de Fred hangt ook een schilderij dat Monet in Saint-Adresse maakte. Waarschijnlijk geen origineel.
  4. Ria horsten:
    18 mei 2019
    Het vlot precies. Vergeet maar niet tijdig te stoppen want dat is erger dan dat sleuteltje
  5. Hild mertens:
    18 mei 2019
    Een weetje ...jullie tuinmannen zijn gisteren de planten water komen geven ..
  6. Ivo en Lucienne:
    18 mei 2019
    Als je het woord calvados uitspreekt weten alle vrouwelijke Verhoevens hoe heerlijk dat s'morgens vroeg kan ruiken...